Relax4life Letter: Wat is jouw manier als het moeilijk wordt of tegenzit?

Het verhaal

Afgelopen week sprak ik een jonge vrouw. Ze vertelde mij over haar nieuwe baan, praktijkverpleegkundige ouderenzorg. Plaats: in een gezondheidscentrum in Tilburg waar ze samenwerkt met 16 huisartsen. Inmiddels nu twee maanden.“ Een geheel nieuwe functie, vertelt ze, die door mij in de praktijk verder mag worden ontwikkeld. Op mijn vraag hoe ze het ervaart, vertelt ze dat het best wennen is: ik weet niet wat precies van mij wordt verwacht. Huisartsen zien mijn komst als een kans allerlei taken t.b.v. ouderen waar ze zelf niet aan toekomen, nu bij mij neer te leggen. Mijn agenda loopt nu al vol. Wat zij niet weten, is, wat bijvoorbeeld een huisbezoek inhoudt en hoeveel tijd dit kost. Dus voor hen is de feitelijke inhoud van mijn functie ook nieuw. De problematiek van ouderen die ze tijdens huisbezoeken ziet, is hoogcomplex; mensen zijn vaak eenzaam en hebben op allerlei vlak snel hulp nodig. Ook dat gegeven geeft mij dan druk, vertelt ze.” Ik vond het een mooi verhaal en een voorbeeld van het doen van nieuwe dingen en hiermee omgaan.

Om uit je comfortzone te stappen is moed nodig. Vaak zijn het de pioniers, die het onbekende aantrekt. Omdat ze het avontuur zoeken, komen ze vanalles tegen zowel de ups als de downs ervan. Met downs moet je denken aan onzekerheid, twijfel of soms onmacht. Maar de ups zijn er ook: de kick die je voelt als iets goed gaat of een belangrijk succes van jouw hand.

Ikzelf ervaarde in mijn leven na jaren oefenen de zin en het plezier van nieuwe dingen leren/doen. Ik kreeg hierdoor steeds meer vertrouwen in mijzelf, maar ook geduld, kalmte en zekerheid. Juist bij nieuwe dingen komen namelijk gewoontes en patronen van je terug, waar je al vaker last van had/hebt of die niet zo handig waren/zijn. Door steeds kleine succesjes te ervaren ontwikkel je jouw mentale kracht.

In het algemeen kun je zeggen, dat er twee manieren zijn bij (nieuwe) moeilijke dingen:

  1. Accepteren en aangaan: kiezen voor kracht, mildheid voor jezelf en de shit toelaten;
  2. Verzetten en afhaken: mopperen op de ander, negatief over jezelf en de overtuiging dat voor jou alles altijd leuk en perfect moet zijn.

Brené Brown en Edith Eger zijn twee leermeesters op dit gebied. Het is boeiend om eens wat van hen te lezen.

Reflectie

Kijk eens zonder oordeel naar jezelf en stel de vraag: hoe ga ik om met nieuwe dingen of als het mij tegenzit? Geef jezelf een score van 0 tot 10, 0 verzet en afhakend en 10 accepterend en aangaan? Het één is niet beter dan het ander.  En maak nu een keuze of en zoja hoe je hiermee verder wil? Eventueel wat jij nodig hebt danwel stappen die je wilt zetten er anders mee om te gaan. Wanneer je nu al tevreden bent met jouw score is dit ook o.k. Mogelijk geven de 10 mentale waarden van de vorige Letter van oktober nieuwe inzichten!?

Mentale gezondheid

Edith Eger inspireert mij met haar boek The Choice; de keuze die we als mens hebben. Zij is een Amerikaanse holocaust overlevende van Auswitz en werkzaam als psychotherapeut t.b.v. getraumatiseerde mensen. Zij stelt dat wij allemaal het vermogen hebben om te kiezen. Niet wat ons overkomt is belangrijk, zegt ze, maar hoe we ermee omgaan.

Als we ontsnappen uit onze mentale gevangenis, aldus Edith, zijn wij niet alleen vrij van wat ons tegenhield, maar ook vrij om onze eigen wil te gebruiken. Iets verandert van binnenuit als je besluit en in jezelf zegt “tot nu deed ik telkens dit, maar nu ga ik het anders aanpakken.” Na je besluit is de hamvraag niet wat anders moet, maar waarvan jij jezelf wil bevrijden. Je bevrijdt je uit gedachten en patronen die je steeds gevangen houden en die je in jouw leven steeds in hetzelfde cirkeltje doen ronddraaien. “

Ik noem hier enkele oorzaken van deze gevangenschap, die zij onderscheidt:

  1. De gevangenis van de slachtofferrol
  2. De gevangenis van de vermijding
  3. De gevangenis van de angst voor verlating
  4. De gevangenis van schuld en schaamte.
  5. De gevangenis van niet kunnen vergeven.

Nieuws

De naam van mijn website relax4lifebrabant gaat terug naar relax4life.nl. Destijds gewijzigd vanwege een relax4life.com in Amerika. De korte naam past ook beter bij mijn mailadres: wim@relax4life.nl.

Een andere nieuwe uitstraling van de website
De missie van relax4life is waarde toevoegen aan de mentale gezondheid van elk volwassen mens. T.b.v. preventie start daarom binnenkort een oriëntatie naar samenwerking met huisartsen en/of eerste lijns ggz gezondheidswerkers.

Twee diensten
De diensten worden voortaan ook aangeboden aan jongere volwassenen. Twee programma’s: de training Mood & Nature en de opleiding Mentale Kracht. Afhankelijk van Corona, een geschikte ruimte in Alphen en belangstelling start de opleiding op een avond vanaf januari. Wat betreft Mood & Nature verandert er voor jullie niets. Afhankelijk van de belangstelling start er t.z.t. een tweede groep.

De groet bij Mood & Nature
We doen tijdens de training bij de start de openingsgroet Onegai Shimazu en bij afsluiten Arigato Conzaimasta. Hiervoor knielen we en plaatsen de handen op de grond en spreken deze gezamenlijk uit. Beide manieren van groeten komen uit de oosterse gevechtssporten. Het mooie ervan is het respect voor de natuur en voor elkaar; het uitspreken dat je hier bent om te leren ( opening) en elkaar en de natuur danken voor de training (slot)!

Veel leesplezier!
Namasté

Wim van Alphen
wim@relax4life.nl
2 oktober 2021